Vědci zjistili, že lze vyrobit nový typ zlata

Vypadá jako běžný valoun osmnáctikarátového zlata, má vlastnosti klasického zlata, avšak váží až desetkrát méně, než kdyby byl z ryzího zlata. Neobvyklý nugget z nové slitiny zlata, proteinových vláken a polymeru vyrobili švýcarští materiáloví vědci.

„Má také vlastnosti plastu,“ připomíná vedoucí výzkumu ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu Raffaele Mezzenga ve studii, kterou zveřejnil časopis Advanced Functional Materials. Chemici pod jeho vedením použili nanokrystaly zlata, vlákna specifických proteinů a slaný polymerový gel, ve kterém nahradili molekuly vody alkoholem. Směs pak vystavili přetlakované atmosféře oxidu uhličitého, v níž alkohol reagoval s uhlíkem a vytvořil zlatem protkaný aerogel. Po zahřátí struktury jen na 105 stupňů Celsia ji bylo možné snadno tvarovat. To je významný rozdíl oproti 1064 stupňům, při kterých se taví zlato. Hustota materiálu činí sotva 1,7 gramu na centimetr krychlový, což oproti ryzímu zlatu s 19,3 gramy na centimetr krychlový znamená zásadní skok.

Mezzengův vědecký tým již dříve vyrobil jiné zlato s přídavkem mléčného proteinu, které dokázalo dokonce plavat na hladině kávy, ale jeho vlastnosti nevyhovovaly pro použití jinde než v laboratorních podmínkách. Nové proteinovo-polymerové zlato je prý praktičtější. Vědci jsou přesvědčeni, že nové zlato najde široké využití ve šperkařském či hodinářském průmyslu. Právě pět- až desetkrát nižší hmotnost oproti standardním šperkařským slitinám se čtvrtinovým podílem mědi má být hlavní předností nové slitiny. Možnost nahrazení jiných kovových prvků ve slitinách se zlatem podle výzkumníků otevírá dveře zatím neznámým perspektivám také při aplikacích například v chemii, elektronice či radiačním stínění.

Zdroj: E15